ارزش پول کره شمالی نسبت به دلار چقدر است؟

نام کره شمالی که به گوش می رسد یک زندگی سرد و سخت را در ذهن تداعی می کند که شاید غیرقابل تحمل باشد اما این کشور نیز مانند هر کشور دیگری دارای واحد پولی و اقتصادی مخصوص به خود است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 سفری کوتاه به کره شمالی 

کره شمالی را با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق کره می شناسند، کشوری در بخش شمالی شبه‌جزیره کره در شرق آسیا که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن پیونگ‌یانگ است.

کره شمالی  از جنوب با کره جنوبی از شمال با جمهوری خلق چین و در زاویه شمال شرقی مرز کوچکی با روسیه دارد و با جمعیتی بیش از ۲۵٫۷ میلیون نفرو زبان رسمی  کره‌ای دارای نظام سیاسی تک‌حزبی است که توسط حزب کارگران کره اداره می‌شود و دولت این کشور پیرو ایدئولوژی جوچه (خودکفایی) است 

وون کره شمالی واحد پول این کشور است.

نگاهی کوتاه به اقتصاد حاکم در کره شمالی

تولید ناخالص داخلی در کره شمالی  ۴۰ میلیارد دلار است و ۲۰ میلیون نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

در واقعا آمار‌های اقتصادی در مورد کره شمالی چندان دقیق نیست اما با این وجود تخمین زده می‌شود که ۳۷ درصد از نیروی کار آن در بخش کشاورزی و بقیه در بخش‌های صنعت و خدمات مشغول به کار باشند.

 جالب است بدانید که کره شمالی  دارای صادرات نیز هست و با توجه به این موضوع محصولات صادراتی این کشور شامل مواد معدنی، محصولات ترکیبی فلزی، کالا‌های تولیدی که شامل تسلیحات نظامی می‌شود، منسوجات، محصولات کشاورزی و ماهیگیری است.

البته کره شمالی وارد کننده نیز است و می توان محصولات وارداتی این کشور را شامل مواد نفتی، زغال کک، ماشین‌آلات و تجهیزات، منسوجات و حبوبات دانست.

 

تغییر ارزش پول در کره شمالی

کره شمالی آخرین بار در سال ۱۹۹۲ اقدام به تغییر ارزش پول گرفت و این موضوع نیز بمنظور کنترل تورم اجرا شد، اما حقیقت آن است که هزینه‌های زندگی در پیونگیانگ، پایتخت این کشور، از آن زمان تا به حال چندان افزایش نیافت.

پس از آن دولت کره شمالی تصمیم گرفت تا دو صفر از پول ملی حذف کند تا پول‌های مقامات فاسد یا بازرگانانی که در طول این سال‌ها از طریق تجارت به خصوص با چین، ثروتمند شده‌اند را از چنگشان درآورد، اما در کل کره شمالی تعداد چنین افرادی از چند صد نفر فراتر نمی‌رود؛ آنها هم پول خود را به یوآن چین، دلار یا ین نگهداری می‌کنند نه وون کره شمالی؛ بنابراین افرادی که درآمدی حول حوش ۵۰۰۰۰ دلار در ماه داشتند و یا بنوعی جزو طبقه متوسط محسوب می شدند، بیشترین ضربه را از این سیاست خوردند.

اقتصادی که دگرگون شد!

اقتصاد برنامه‌ریزی شده کره شمالی در اوایل دهه نود از هم پاشید، در آن زمان قحطی به مرگ صدها هزار نفر منجر شده است و تولید در کارخانه‌های تحت تملک دولت نابود شد و پس از آن ناتوانی رژیم در فراهم کردن ضروریات اولیه اعتبار آن را به شدت خدشه‌دار کرده و جرقه‌های ایجاد یک اقتصاد بازار بدوی را فراهم کرد. در واقع به جرات می‌توان گفت بسیاری از مردم کره شمالی با مبادله پایاپای، قاچاق و فروش دارایی‌هایشان زنده مانده‌اند.

اما بمنظور زنجیر کردن آنچه که مقامات کره شمالی هجوم کاپیتالیسم می‌دانند دولت هر از گاهی بازارها را ممنوع می‌کند، معامله‌گرها را آزار می‌دهد و افرادی که با چین تجارت می‌کنند را دستگیر می‌کند و زندگی روزانه در شهرها همچنان به شدت تحت کنترل است و مردم به شدت تحت فشارند.

در واقع اگر سری به پیونگیانگ بزنید خواهید دید که بسیاری برای پول درآوردن مجبورند که در هوای به شدت سرد این شهر ساعت‌ها کار کرده و تابلوهای خیابان‌ها را رنگ کنند.

برخی نیز می‌گویند که همراه شدن این اقدامات با باطل کردن پول در دست مردم به نارضایتی‌ها دامن می‌زند.

 یکی از فعالان حقوق بشر که اهل کره شمالی است، می‌گوید«در حال حاضر در کره شمالی تقاضای زیادی برای یک اقتصاد و جامعه بازتر وجود دارد».

اما برسیم به واحد پولی حاکم در کره شمالی

 وون (North Korean won) ارز رسمی کشور کره شمالی است که به 100 چون (chon) تقسیم می‎‌شود.

 علامت اختصاری وون کره شمالی

وون با علامت اختصاری ₩ کد ایزوی KPW، یکای پول رایج در کشور کره شمالی است.

 چون (chon)؛ زیر واحد پول کره شمالی 

چون یک یکای پول کسری است که در کشور کره شمالی به کار گرفته می‌شود.

ارزش پول کره شمالی نسبت به دلار

یک وون کره شمالی معادل 0.0011 دلار آمریکا است.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود